Software voor iedere zorgprofessional
o-GENERAL-PRACTITIONER-facebook

Helena
voor de apotheek

Alle informatie voor een vlotte opstart

helena-logo


Wat is Helena? 

Helena is een gratis digitaal gezondheidsplatform voor patiënten. Na het publiceren van de elektronische voorschriften door de voorschrijver op dit platform,reserveer je als patiënt in één klik deze voorgeschreven artikelen (maar ook OTC, cosmetica,…) bij je apotheek. Van zodra de bestelling kan afgehaald worden, krijgt je patiënt een melding en een e-mail. Hij vindt er ook zijn farmaceutisch medicatieschema* en aankoophistoriek* terug

Dankzij Helena versterk je als apotheker de persoonlijke band met jouw patiënten en optimaliseer je jouw dienstverlening. Dit staat garant voor een betere patiëntenbeleving.
 

* Je apotheek deelt deze gegevens via het abonnement Helena Pro


Wat kan mijn patiënt doen met Helena?

Ontvangen en verzenden van medische documenten
  • voorschriften, 
  • attesten, 
  • labo-resultaten, 
  • verslagen, 
  • doorverwijsbrieven
Zijn medisch dossier in zijn broekzak
  • raadplegen van de samenvatting van zijn medisch dossier bij zijn huisarts, 
  • ontvangen medicatieschema en 
  • overzicht bekijken van de toegediende vaccinaties
  • eigen zorgteam samenstellen
  • raadplegen aankoophistoriek bij de apotheek
Privécommunicatie met arts
  • uitnodiging tot consultatie, 
  • jaarlijks onderzoek, 
  • controle onderzoek,
  • preventief onderzoek,
Videoconsultaties met zijn arts
  • consultaties vanop afstand met zijn zorgverlener
  • via computer of smartphone
  • met beeld en geluid
  • veilig en eenvoudig

Producten reserveren 
bij zijn apotheek
  • verzend elektronische voorschriften of de barcode
  • verstuur een afbeelding van het gewenste product
  • hij ontvangt een bericht in Helena en een e-mail om de reservatie af te halen
COVID-19
  • raadplegen COVID-19 testresultaten
  • geplande vaccinaties
  • alle details van de verkregen vaccins

Ontdek alle voordelen voor jouw patiënten op de pagina Helena voor patiënten.

Interessante webinars om (opnieuw) te bekijken



Wat zijn de voordelen van Helena voor mijn apotheek?

GDPR proof

Via het beveilgd Helena-platform communiceer je makkelijk en snel met jouw patiënten. Zo verlies je geen kostbare tijd. Bovendien 100% privacy proof!

Hogere service

Je patiënt reserveert zijn artikel of voorschrift bij jouw apotheek. Van zodra jij aangeeft dat alle artikelen beschikbaar zijn, ontvangt hij een bericht en e-mail*. Zo vermijd je dat je patiënt zich meermaals moet verplaatsen. Met het abonnement Helena Pro deel je ook het farmaceutisch medicatieschema en de aankoophistoriek met je patiënten

* via Helena Pro gaat dit automatisch

Connectie met je apotheeksoftware

Alle reservaties ontvang je in je Postvak. Hier beheer je de status van je ontvangen reservaties. Via Helena Pro importeer je de reservaties rechtstreeks in aflevering en wordt de patiënt automatisch op de hoogte gebracht als de reservatie klaar is.

Minder werkdruk

Minder telefoons en afzonderlijke mails. Je patiënt reserveert via Helena en volgt de status van zijn reservatie hier op.


Wat is Helena Pro?

Helena Pro is een uitbreiding op de gratis Helena connectie met CareConnect Pharmacist.

Dankzij Helena Pro breid je jouw digitale dienstverlening verder uit. Zo deel je voortaan ook de aankoophistoriek en het lokale medicatieschema op een beveiligde en efficiënte manier met je patiënten.

Helena Pro optimaliseert ook jouw workflow voor de reservaties! Je importeert namelijk de reservaties van voorschriften rechtstreeks in de aflevering en in functie van de apotheekvoorraad wordt de statusupdates automatisch aangepast. Zo weet je patiënt direct wanneer zijn reservatie kan opgehaald worden.

 

Interessante webinar om (opnieuw) te bekijken


Starten met Helena en Helena Pro


Stap 1

Vul je profiel in: Meer uitleg vind je in deze handleiding

Stap 2

Corilus biedt je een gratis* startpakket aan ter ondersteuning van de promotie naar je patiënten toe. Bestel hier je gratis startpakket
*1 gratis startpakket per apotheek


Stap 3

Maak jezelf vertrouwd met de functionaliteiten van Helena en activeer je eigen Helena-account via Itsme of eID.

Stap 4

Promoot je online dienstverlening bij je patiënten. Het digitaal promo pakket bevat heel wat tekst-, beeld- en videomateriaal


Helena promoten bij je patiënten

In de apotheek

Voor de promotie naar jouw patiënten toe bieden we volgende zaken aan:

In je sociaal netwerk / website

Hoe kunnen mijn patiënten Helena gebruiken?

Registreren op Helena

Je patiënt activeert in de eerste plaats zijn Helena account. Zelf via zijn/haar eID of itsme ofwel via de huisarts met een activatiecode

Connecteren met jouw apotheek

Je patiënt connecteert zich met jouw apotheek via een unieke QR-code in de apotheek of door de gewenste apotheek op te zoeken in Helena.

Lees meer: Hoe kan ik mijn apotheek connecteren in Helena?
De QR-code kan je zelf kopiëren of downloaden vanuit je Profiel (naar handleiding)

Reservaties plaatsen van (voorgeschreven) artikelen

Je patiënt kan op 2 manieren artikelen reserveren in jouw apotheek via Helena

  • Verzenden elektronisch voorschrift naar Mijn apotheek
  • Een foto maken van het gewenste product via Helena en doorsturen naar Mijn apotheek

Lees meer: Hoe kan ik een voorschrift of medicatie reserveren bij mijn apotheek?

Overzicht van de reservaties en hun status

Lees meer over Hoe de status van een reservatie opvolgen in Helena

In CareConnect Pharmacist beheer je de status van de reservaties in je Postvak. Bij elke wijziging ontvangt de patiënt een notificatie en/of een e-mail. Lees hier hoe je dit doet.

Via Helena Pro gebeuren de statuswijzigingen automatisch in functie van de beschikbare voorraad.

Overzicht aankoophistoriek en farmaceutisch medicatieschema *

Het farmaceutisch medicatieschema van je apotheek is beschikbaar voor je patiënten. Daarnaast heeft je patiënt een compleet overzicht van alle artikelen (vrij of voorschriftplichtig) die het laatste jaar zijn aangekocht.

* Je apotheek deelt deze gegevens via het abonnement Helena Pro


Hoe werkt Helena met CareConnect Pharmacist?

In deze handleiding beschrijven we hoe je :

  • toegang hebt vanuit CareConnect Pharmacist tot de Helena functionaliteiten
  • je profiel invult en je QR-code kan downloaden/kopiëren
  • de reservaties en hun status beheren vanuit het postvak
  • een Helena reservatie ingeeft / importeert in aflevering
  • het medicatieschema en de aankoophistoriek deelt met je patiënt

Interessante webinars om (opnieuw) te bekijken


Vragen (van patiënten)?

Patiënt

Verwijs de patiënt naar de veelgestelde vragen op de website info.helena.care onder de knop ‘Support’ rechts bovenaan. Via ‘Contacteer ons’ kan de patiënt een vraag verzenden naar de Helena servicedesk of via de chatfunctie rechtstreeks zijn vraag stellen.

Hij kan ook telefonisch contact opnemen met de Helena helpdesk voor patiënten op het nummer 090 456 788

Apotheek

Neem ook zelf zeker een kijkje bij de veelgestelde vragen.

Met een vraag over het Profiel, het Postvak of het verwerken van de reservaties in aflevering kan je terecht bij onze helpdesk (via ticket of telefonisch).