30%
van een consultatie bestaat uit administratie en facturatie
1
geïntegreerde automatische terugbetalingsflow tussen ziekenfonds, zorgverstrekker en patiënt
99,99%
minder kans op verloren getuigschriften, attesten,...
Een consultatie bestaat vaak voor een derde uit administratie. Naast de vele regelingen, procedures en het opnieuw moeten uitprinten van bewijzen is de facturatie opzich een belangrijk maar tijdrovend onderdeel.
Helemaal te begrijpen dat artsen meer tijd willen besteden aan patiënten en juist minder tijd aan de hoge bergen administratie. Niet te verwonderen dat op vlak van de facturatie de kans op fouten reëel zijn.
Dat betekent niet alleen een verlies aan inkomsten voor jou, maar eveneens voor jouw patiënten kan dit resulteren in verminderde of een foute terugbetaling van medische prestaties.
“Dankzij de tarificatiemodule reduceer je de kans op administratieve fouten. De software ondersteunt je bij de logische flow van een consultatie en bij het correct invullen van een getuigschrift voor verstrekte hulp. Geen foutief ingevulde attesten, geen tussenpersonen en geen kans meer dat het getuigschrift bij de patiënt blijft liggen, waardoor er geen terugbetaling kan plaatsvinden.”
Yasmine Standaert,
Product Specialist Medical
Corilus
CareConnect en de tarificatiemodule faciliteren de ganse logische flow voor het afsluiten van een consultatie. Op basis van de geleverde prestaties en gegevens van de patiënt, wordt in CareConnect dankzij de eHealthconnectie met MyCareNet, automatisch voorgesteld welk bedrag aangerekend dient te worden.
Er zijn vandaag 2 manieren om je consultatie aan te rekenen, eAttest en eFact
Een gelijkaardig systeem, met het grote verschil dat de patiënt enkel het remgeld neertelt. De mutualiteit betaalt dan het honorarium – na aanvaarding van je getuigschrift – rechtstreeks aan jou.
Patiënten betalen op het einde van de consultatie je honorarium en het remgeld. Het getuigschrift voor verstrekte hulp stuur je elektronisch door naar het ziekenfonds van de patiënt. Dat doe je via de dienst ‘eAttest’ van het platform MyCareNet. Aanvaardt de mutualiteit het getuigschrift, dan zal die je honorarium rechtstreeks terugbetalen aan de patiënt. Patiënten betalen op het einde van de rit enkel het remgeld, maar schieten in de praktijk jouw honorarium aan het ziekenfonds voor.
Via eTar ga je na welk bedrag je precies mag aanrekenen voor een bepaalde patiënt en een bepaalde prestatiecode bij de verzekeringsinstelling. De verzekeringsinstelling berekent het tarief op basis van de informatie die ter beschikking wordt gesteld door de zorgverstrekker enerzijds en de informatie beschikbaar over de patiënt anderzijds.
Dit dient éénmalig te gebeuren via de website van Payconiq.
Zodra Payconiq geactiveerd is, dien je enkel nog Payconiq te koppelen aan CareConnect tarificatie.
Veelgestelde vragen over Payconiq in de geavanceerde tarificatiemodule, vind je in dit blogartikel.
Veelgestelde vragen over Payconiq in de geavanceerde tarificatiemodule, vind je in dit blogartikel.
Met de tarificatiemodule kies je voor gebruiksgemak, zowel voor jezelf als voor jouw patiënten. De tarificatiemodule faciliteert de volledige logische flow voor het afsluiten van een consultant. Zo maximaliseer jij je inkomsten en betaalt de patiënt automatisch het tarief dat voor hem/haar van toepassing is.